Edu-Kinestetika je jednou z variant „aplikované kineziologie", která vychází z představ orientální filosofie o energii proudící v těle a o jejích blokádách. Edu-Kinestetika je blízká dalším variantám kinestetiky, One-Brain nebo Brain Gym. Edu-Kinestetiku vyvinul v r.1980 Paul E. Dennison. Do ČR proniká tato metoda zásluhou několika knih Kima da Silvy a propaguje ji tzv. Česká společnost pro rozvoj osobnosti. Diagnostika spoléhá na svalový test, podobně jako všechny ostatní varianty aplikované kineziologie, ale na rozdíl od nich klade při terapii důkaz jak na mentální, tak zejména na pohybová a polohovací cvičení, která mají vést k vybalancování těla, odstranění stresu a zvýšení výkonnosti. Jsou to speciální krouživé, křižné a protahovací cviky, které mají udržovat v rovnováze naše vnitřní a vnější pohyby, ale hlavně odstranit poruchy ve spolupráci obou mozkových hemisfér. V těle se při cvičení má vytvářet energie, která působí jako lék. Terapeutický efekt má mít také uzemnění těla pomocí tzv. tlačítek, kdy se pravou a levou rukou tlačí na horní počáteční a dolní konečný bod meridiánů. Používají se také speciální polohy; záklonem hlavy a uvolněním šíjového svalstva lze údajně např. dosáhnout odblokování proudu energie. Edu-Kinestetika se doporučuje především pro školní děti při poruchách koncentrace, výukových nebo výchovných problémech.
Hodnocení: Edu-Kinestetika patří do rámce pseudovědeckých léčebných metod, jejichž teoretické principy ani výklad jejich účinnosti nejsou obhajitelné. Žádná "energie" v těle neproudí ani se při cvičení nevytváří. Svalový test, hlavní diagnostický prostředek, je nonsens (viz Kineziologie). Samotné cvičení spolu s placebo efektem metody mohou samozřejmě působit příznivě na psychiku i na fyzický stav. Jisté riziko tkví podle německých pedagogů v tom, že děti, kterým je naordinována tato speciální léčebná metoda, mohou být stigmatizované jako nemocné, nenormální.
Odkazy: J. Heřt: Kineziologie. Zpravodaj SISYFOS 2/2004
Hodnocení: Edu-Kinestetika patří do rámce pseudovědeckých léčebných metod, jejichž teoretické principy ani výklad jejich účinnosti nejsou obhajitelné. Žádná "energie" v těle neproudí ani se při cvičení nevytváří. Svalový test, hlavní diagnostický prostředek, je nonsens (viz Kineziologie). Samotné cvičení spolu s placebo efektem metody mohou samozřejmě působit příznivě na psychiku i na fyzický stav. Jisté riziko tkví podle německých pedagogů v tom, že děti, kterým je naordinována tato speciální léčebná metoda, mohou být stigmatizované jako nemocné, nenormální.
Odkazy: J. Heřt: Kineziologie. Zpravodaj SISYFOS 2/2004