Načítám...

Racionálně o chemtrails

V roce 1999 se z hlubin internetu vynořila teorie, že čáry za letadly na nebi jsou jedovaté chemikálie, kterými nás vláda tajně sprchuje. Když si toho někdo všimne, řeknou mu, že je to boj proti oteplování – tvorba umělé oblačnosti. Pravým cílem je ale prý sterilizace populace. Vznikl o tom už i dobrodružný film (Toxic Skies, 2008).

V ČR se spekulacím na toto téma nejvíce věnovali zejména pánové Jiří Mašek (Osud.cz, WM magazín), pan Jaroslav Krejčí (Fenomen2012) nebo novinář Adam Bartoš (Freeglobe.cz). Uvěřili tomu i novináři na TV Prima (reportáž 26. září 2009).

V únoru 2010 vyšlo společné vyjádření Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR (ÚFA AVČR), Katedry meteorologie a ochrany prostředí Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (KMOP MFF UK) a České meteorologické společnosti (ČMeS) k problematice tzv. „chemtrails“. (1) Meteorolog Petr Dvořák z ČHMÚ v článku pro Sisyfos uvedl: „Soudný člověk dnes nevěří na hejkaly, klekánice, bludičky, čarovné prameny v lese, že děti nosí čáp, a neměl by věřit ani v existenci chemtrails.“ (2)

To je sice dobrý způsob, jak zastánce teorie chemtrails urazit, ale sotva je to způsob, jak rozptýlit jejich podezření. A oficiální popření jen připomene starou zásadu konspirací: „Nikdy nevěř ničemu, dokud to nebylo oficiálně popřeno“. Zvídavý kriticky uvažující člověk se ani nemůže spolehnout na víru ve slovo odborníků. Chce vidět doklady, odkazy, důkazy a samostatně je přezkoumat.

Takovým lidem lze doporučit stránky Contrailscience.com pana Micka Westa. Podívejte se na jeho argumenty a posuďte je vlastní hlavou. (3)

DŘÍVE NA NEBI TAKOVÉ ČÁRY NEBÝVALY?

Zastánci teorie o chemtrails například tvrdí, že dříve za letadly čáry tak dlouho nezůstávaly. Jenže to mají krátkou paměť. Máme fotografie už z druhé světové války (4), kdy bombardéry zanechávají na nebi čáry (přirozené kondenzační stopy, contrails) a ty zůstávají velmi dlouho (persistent contrails).


Obrázek: Bitva o Británii 1940. Tohle jsou persistent contrails, které za sebou zanechávaly stíhačky za druhé světové.

Antoine de Saint-Exupéry, autor Malého prince, byl za druhé světové pilotem. Přetrvávající čáry za letouny popisuje v knize vzpomínek „Flight to Arras“, napsáno 1942. (5)

The German on the ground knows us by the pearly white scarf which every plane flying at high altitude trails behind like a bridal veil. The disturbance created by our meteoric flight crystallizes the watery vapor in the atmosphere. We unwind behind us a cirrus of icicles. If the atmospheric conditions are favorable to the formation of clouds, our wake will thicken bit by bit and become an evening cloud over the countryside.

Pokud se dnes někomu zdá, že čar je dnes na nebi více než dříve, má ovšem pravdu. Od roku 1980 letecká doprava značně stoupla – objem přepravy roste spolu s růstem HDP. (6)


Obrázek: Každý den nad ČR přeletí asi 2000 velkých dopravních letadel. Za posledních 10 let se provoz zdvojnásobil. (7)

Lámete si hlavu, co se nad vaší hlavou děje? Většina letadel v EU dnes má na palubě zařízení ADS-B, které cyklicky vysílá z paluby letadla svoji polohu, získanou ve většině případů z přijímače družicové navigace GPS. Pohyb letadel díky tomu můžete monitorovat online přes internet.

Sledovat na youtube animaci leteckého provozu nad Evropou během 24 hodin je fascinující podívaná. Například tato videa:

„Airtraffic Europe“ (8)
„One Day Traffic Over Europe“ (9)

Pokud jste na nebi viděli podivné čáry, můžete si i zjistit, o jaké letadlo jde. Jděte na Flightradar24.com a vlevo klikněte na „playback“, zvolte den a rychlost přehrávání a uvidíte zrychleně záznam, co všechno nad vaším městem v daný den létalo. Budete se divit. I když nebydlíte na Ruzyni, provoz nad vaší hlavou je značný.

Například 13. října 2012 kolem 13:30 jsem během pár minut nad Náchodem viděl přeletět hned 3 letadla a dle Flightradar24 jsem je také identifikoval. Například let KE914 tj. Boeing 777 letící ve výšce 10 km z Madridu do Soulu. Kdyby byly vhodné atmosférické podmínky, na nebi by za pouhých pár minut vznikly 3 čáry. Nezapomínejme, že contrails mohou přetrvávat dlouhé hodiny stejně jako mraky (ostatně to JSOU mraky, byť umělé), takže za pár hodin je čára na čáře. Záhada vyřešena.


Obrázek: Provoz večer 22:00. Zde vidíte nejen okamžitou pozici letadla, ale i čáru za ním, kudy letělo. (10)

Čáry ale můžete vidět i tam, kudy žádná letadla nelétají. Jakpak to? Contrail je prostě mrak a když do něj fouká vítr, tak se posunuje po obloze jako každý jiný mrak. A z místa, kde se utvořil, může doplachtit až k vám. Tuhle jsem za úplňku v noci zahlédl takový contrail na jasné obloze a přeletěl přes Měsíc rychle jako… jako vítr.

Někdo se také diví, proč jsou čáry za letadly někdy přerušované. Je to tím, že pilot vypíná a zapíná práškování? Proč by to proboha dělal? Ne. Je to prostě tím, že letadlo na své trase prolétává skrze různé oblasti s různou vlhkostí vzduchu. Že různé kusy oblohy mají různou vlhkost to je zjevné i laikovi z faktu, že na nebi vídáme izolované obláčky a mezi nimi mezery. Když je vlhkost nedostatečná, viditelná oblaka se nezformují, ale ty rozdíly ve vlhkosti tam stejně jsou. (11)

Takže jsou čáry na nebi přirozené nebo nejsou? Rozhodně nejsou. Jsou od letadel a ta v přírodě nerostou.

LABORATORNÍ MĚŘENÍ

Námitka: Ale pokud jsou to obyčejné přirozené contrails, jak vysvětlit jedy zamořený vzduch a vodu, které naměřily laboratorní vědecké testy? Nijak. Šlo o omyl.

Známý film o chemtrails nazvaný „Čím náš to proboha práškují?“ /anglicky: What in the World are They Spraying? (12) se ohání laboratorními testy. Prý je to důkaz, že letadla nás z nebe sprchují jedovatými látkami.

Prý byly naměřeny tak vysoké koncentrace hliníku, které jsou ve vodě nepřípustné a vysoce překračují přirozené limity. Má to ale háček. Protože tyto koncentrace nebyly naměřeny ve vodě, nýbrž v PŮDĚ. V bahnu ze dna rybníka (sludge). A v půdě jsou takové koncentrace běžné a ničím pozoruhodné opravdu nejsou. (13)

Jak se ale tolik hliníku do půdy mohlo dostat? Kontaminace? Ani to není záhada. Hliník je nejběžnější kov vyskytující se v kůře Země (tvoří asi 8 procent zemské kůry, ve formě různých sloučenin). Když hornina zvětrává, písek a prach se dostává do vzduchu. V prachu, který všude kolem nás létá, byl hliník vždycky, i v pravěku.

Jiný příklad údajné otravy. Pan Krejčí v jednom svém článku (14) referuje, že dr. Perlingieriová z Carnicom Institute v USA cituje předběžnou zprávu od aktivistů Arizona Skywatch, že prý nalezli v ovzduší vysoce překročené hladiny jedů.


Toxický limit barya ve vodě je 2000 ppb. Naměřeno však bylo 556 000 ppb. Proboha, co se tu děje? Je-li tomu tak, jak je možné, že lidé v Arizoně nepadají jako hrušky? Kde jsou hromady mrtvých Arizoňanů odvážených do hromadných hrobů?

Eko aktivisté ze Arizona Skywatch nemají s laboratorními pracemi zkušenost a tak měřili chybně.
- Ve Skywatch mysleli, že měří koncentraci v ovzduší, ale ve skutečnosti měřili koncentraci barya v tuhých prachových částicích. Které vyluxovali ze vzduchu. Měřili kolik procent hmoty této tuhé částice tvoří baryum. Neměřili kolik procent barium tvoří z metru krychlového vzduchu.
- Toxický limit 2000 se týká vody, ale oni měřili koncentraci baria v půdě a tam jsou podobné koncentrace normální.

Pokud jako kritický skeptik nevěříte webu Contrailscience.com, můžete si to ověřit odjinud.
- V zemské kůře se baryum vyskytuje v koncentraci asi 0,50 g/kg. (15) Čili 500 000 mikrogramů. K přepočtu můžete použít online konvertor.
- 1 ppb (část z miliardy) znamená, že v litru vody či kilogramu zeminy je 1 mikrogram dané látky. (16)
- 0,50 g/kg odpovídá 500 ppm čili 500 000 ppb. (17)
- Ergo pokud vám Arizona Skywatch naměřila v částečkách prachu (tj. v zemině) koncentraci 556 000 ppb, je to otravná nezajímavá zpráva. Nikoli otrava jedem.

DEPOPULACE

A na závěr něco k zamyšlení. Pokud by někdo chtěl lidi hubit postřikem jako mšice (tzv. depopulace), proč by to dělal v Evropě a USA? Tady populace přece klesá sama od sebe. Říká se tomu demografický přechod (demographic transition).

V Británii k poklesu porodnosti/plodnosti došlo mezi 1860 a 1930, tedy dlouho před boomem letecké přepravy. (18) Mezi 70. lety 19.století a 30.lety 20.století hrubá porodnost (crude birth rate) v Británii klesla z 3,5 procent na 1,5 procenta. (19) Ostatní země nastoupily na cestu průmyslové revoluce později, tedy i demografický přechod přišel později.

Přelidnění je třeba řešit v Africe, tam ale o letadlo nezavadíte, jak je rok dlouhý. Podívejte se na Flightradar24.com a uvidíte sami.

GEOINŽENÝRINK

V článku „Poručíme větru dešti“ na Osel.cz se dočtete, z čeho teorie o chemtrails vyrostla. Jaké je racionální jádro této teorie. Zastánci teorie o chemtrails byli mezi prvními, kdo zaznamenal, že existují teoretické plány na řízení počasí. A skutečně se k tomu používají chemikálie jako baryum, stříbro čí síra. Říká se tomu „geoinženýrink“. Tyto věci ale nejsou tajné, publikují se, dělají se o tom konference jako třeba v roce 2009 „Asilomar Conference on Climate Intervention Technologies“. Nejsou ale důkazy, že by se to už v praxi provádělo. Proč by to tajili? Kdyby se to už realizovalo, autoři by se s tím hlasitě chlubili a nechali by si (už zase) udělit Nobelovu cenu za boj proti změnám klimatu.


Vítězslav Kremlík
Autor je provozovatelem stránek Klimaskeptik.cz

Reference:

(1) Společné vyjádření Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR (ÚFA AVČR), Katedry meteorologie a ochrany prostředí Matematicko fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (KMOP MFF UK) a České meteorologické společnosti (ČMeS) k problematice tzv. „chemtrails“ (tiskové prohlášení 17. února 2010). Dostupné na: http://www.bourky.cz/stahnout-soubor/21.pdf
(2) Petr Dvořák. Chemtrails – tisíckrát opakovaná pitomost. Zpravodaj Sisyfa č. 1/2010.
(3) http://contrailscience.com/how-to-debunk-chemtrails/
(4) http://contrailscience.com/fightercontrails-over-kent-1941/
(5) Antoine de Saint Exupéry. Flight to Arras. Ukázky dostupné na: http://www.doyletics.com/arj/flightto.htm
(6) http://contrailscience.com/30-years-of-airline-travel/
(7) Vloni dosáhl počet přeletů letadel nad Českem rekordních 700.000 (Flymag 31.1.2012)
(8) Airtraffic Europe“ http://www.youtube.com/watch?v=cQTAfIf_AOk
(9) „One Day Traffic Over Europe“ http://www.youtube.com/watch?v=BI4jrAq6idI&feature=related
(10) http://flightaware.com/live/airport/LKPD
(11) http://contrailscience.com/broken-contrails/
(12) Film „What In the World Are They Spraying?“ Video s českými titulky dostupné zde: http://www.osud.cz/co-sakra-sprejuji-dokumentarni-video-o-chemtrails
(13) http://contrailscience.com/what-in-the-world-are-they-spraying/
(14) Jaroslav Krejčí. Vědecké rozbory v USA (Carnicom Institute) potvrzují chemtrails (Blog.iDnes.cz 13. února 2011)
(15) Fishery Harbour Manual on the Prevention of Pollution - Bay of Bengal Programme. (1999) Chapter 1. Dostupné na: http://www.fao.org/docrep/X5624E/x5624e04.htm
(16) Contamination Concentrations. Series 1. Spreadsheet 7. (Alaska Department of Environmental Conservation, June 2009). Dostupné na: http://dec.alaska.gov/spar/csp/guidance/cont_concentrations.pdf
(17) http://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_elements_in_Earth's_crust
(18) Declining Fertility. In: Sexuality, parenthood and population. (The Open University). Dostupné na: http://openlearn.open.ac.uk/mod/oucontent/view.php?id=399108§ion=1.1
(19) A.Newell, I.Gazeley. The Declines in Infant Mortality and Fertility: Evidence from British Cities in Demographic Transition. (IZA, September 2012). Dostupné na: http://ftp.iza.org/dp6855.pdf

Kam dál?

Petr Brodský Zobrazit

Petr Brodský

Významný představitel skeptického hnutí
Po 23. 5. 2016 Přečíst
Sisyfos: Kauza AKTIP není o selhání jednotlivců Zobrazit

Sisyfos: Kauza AKTIP není o selhání jednotlivců

Reportáž České televize o institutu AKTIP[1] rozbouřila vody veřejného mínění týkající se nejen AKTI...
Út 5. 6. 2018 Přečíst
A co když někdo s COVID zemře při autonehodě? Zobrazit

A co když někdo s COVID zemře při autonehodě?

Stručná informace o principu hlášení "úmrtí na COVID" ve zdravotnických statistikách.
Út 14. 4. 2020 Přečíst
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace