Načítám...

Proč jsem proti věštcům

Při nedávném natáčení televizního pořadu o věštectví jsem by zaskočen otázkou, co vlastně já i náš klub SISYFOS máme proti věštcům a zejména proti astrologii? Těžko jsem hledal odpověď a zmohl se jen na jednoduché: „Vždyť je to zjevná hloupost a navíc jsme přece už podle stanov proti „matení“ veřejnosti“!
„A stane se snad něco, když budou lidé věřit třeba v horoskopy? Je to tak nebezpečné?“

Záludná replika. Vždyť je to zajímavá a krásná představa, že jsme součástí vesmíru, vázáni na něj a jím ovlivňováni, navíc je to představa prastará, která dávala odpověď člověku, který hledal smysl v přírodě, chtěl pochopit význam těles, kroužících kolem Země v době, kdy neexistovala racionální cesta ke správné odpovědi, a který chtěl znát svou budoucnost.
Proč bychom se nemohli obdivovat důvtipu astrologů, kteří vytvořili bohatou astrologickou teorii a konstruovali důmyslné a esteticky působící horoskopy. Svět je přece bohatší, když se neomezíme jen na pouhou racionalitu a nebudeme se dívat na svět jen očima přísné kritické vědy. A proč bychom brali lidem víru ve správnost věštby o jejich budoucnosti? Vždyť jsou to mnohdy lidé plní nejistot, kteří najdou znovu víru v sebe a svou budoucnost, když jim kartářka, grafolog nebo astrolog nabídnou pozitivní pohled na sebe a na jejich budoucnost. Proč jsem tedy proti mylným, jistě iracionálním představám a dokonce se družím s jinými, abychom společně hájili „pravdu“ a odmítali fantazie a mýty?

Důvod je prostý: nesolidní šíření esoteriky, magie a iracionálních představ není neškodným obohacováním života člověka, ale může být nebezpečné pro jedince i pro společnost.
Především mi vadí lži, výmysly a podvody, které slouží „matení“ veřejnosti. Astrolog, kartářka, grafolog nebo kterýkoli jiný věštec totiž s vážnou tváří popisuje na základě nesmyslných principů charaktery svých klientů a vykládá jim budoucnost, ačkoli při tom nepochybně ví, že si vymýšlí, že lže. Vždyť žádný racionálně myslící člověk, který se seznámil s argumenty proti principům astrologie nebo grafologie, o ostatních věšteckých metodách ani nemluvě, nemůže v jejich smysluplnost a v účinnost věřit. Jistěže jsou mezi věštci blouznivci, kteří své metodě věří, ale jsem přesvědčen o tom, že věštící cikánka na vesnickém trhu právě tak jako vysokoškolsky vzdělaný astrolog dobře vědí, jak se věci mají. Proto jsem proti věštění, protože jde o vědomé lži, o podvádění, ohlupování prostých lidí, a to jen v zájmu zisku. Tradičním kartářkám a balkánské cikánce nic nevyčítáme, patří to k lidové tradici. Ostatně nikdo jejich kouzlům příliš nevěří. U vzdělaných podvodníků, dnešních astrologů, numerologů, kontaktérů a grafologů i u lékařů, kteří věští pomocí Vollovy elektroakupunktury, které nemoci klient v budoucnu dostane, kteří pracují i s moderní technikou a počítačem, je to však pro mne z hlediska etického nepřijatelné. Jde o vědomou manipulační činnost, pro kterou si vypracovali účinné přesvědčovací metody, využívající zákonitostí lidské psychiky. Dobře vědí, že klient přijímá jako realitu tvrzení, předkládaná se suverénní jistotou, vědí, jak zvýšit své charisma, znají dobře Barnumův efekt a vědí, že klient si automaticky vztahuje na sebe ze spektra většinou pozitivních popisů jen ty nejpříznivější. Vědí, že v zájmu přesvědčivosti musí pozitivní věštbu okořenit několika negativními výroky, a vědí také, že musí klienta překvapit znalostí jeho osoby a zvýšit tak věrohodnost věštby. Takové informace získá snadno tzv. „chladným čtením“, kdy využije mimiky, reakcí i rozhovoru s klientem k získání dalších informací, které mu pak při věštbě předestře jako výsledek analýzy horoskopu nebo jeho zvláštního talentu, „senzibility“ nebo mimosmyslových schopností. Věštění jistě vyžaduje určité schopnosti, praxi i propracovanou manipulační techniku, ale to nic nemění na tom, že je to podvodná živnost vedoucí k ohlupování lidí.

Ale nejde jen o ohlupování nebo o pochybnou útěchu event. dodání naděje a sebejistoty příznivou „věštbou“. Rizikem činnosti dnešních sofistikovaných věštců je to, že se v klientovi vyvolá přesvědčení, že věštec zná osud člověka, že osud skutečně existuje. Budoucnost je tedy předurčena, člověk si s sebou nese svůj osud od narození a možná už jako karmu ze svých minulých životů. Proč se mu proto vzpírat, proč používat vlastní vůli, proč se snažit jít vlastní cestou a používat rozum, když je to jistě jen marný pokus ovlivnit to, co je nám určeno? Víra v osud nepochybně může oslabit sebedůvěru člověka, jeho schopnost i chuť rozhodovat se a žít podle svých vlastních představ a svobodné vůle, a vést ho naopak k pasivitě a odevzdanosti.

Je ještě jeden, obecnější důvod, proč odmítat věštce. Víra v tajemné schopností věštce, který vidí souvislosti tam kde nejsou, víra, že pomocí tarotu, křišťálové koule nebo horoskopu lze dojít k pravdivému závěru, znamená věřit, že existují záhadné, rozumem a logikou nepochopitelné jevy a neznámé vztahy mezi nimi, že tedy platí magie. Jde o návrat k primitivnímu magickému myšlení, kdy se věcem pouze podobným přisuzují kauzální vztahy, kdy se nepoužívá rozum, ale kde rozhoduje jen víra, která je navíc věštcem sugerována. Řídit se magickými představami i pouhá víra, že esoterický svět je realitou, vede nutně k potlačení racionálního uvažování, potlačování toho, co dělá člověka člověkem. Rozum však potřeboval už první člověk, aby se mohl správně orientovat v okolním světě a mohl v něm přežít, a potřebuje jej právě tak i v dnešní společenské džungli, aby se v ní orientoval, našel si v ní své místo, vydobyl si postavení, dovedl posoudit názory i sliby partnerů, obchodníků, politiků, aby nebyl jen loutkou pasivně vláčenou hlasem guruů, věštců, politiků a jiných podvodníků. ´Rozum je tím nejcennějším darem, který nám byl dán´, říká Krupička. Měli bychom ho umět používat, stále zdokonalovat a neoslabovat právě třeba vírou v esoterické představy a iracionální konstrukce.
Nejde však jen o jedince a jeho osud, ale i o osudy celé společnosti. Masivní ohlupování, klamavá reklama v tisku, televizi, rozhlasu i na internetu působí na člověka ze všech stran, a společnost podléhající této masivní masáži a navíc infikovaná módní postmoderní filosofií je schopna propadnout nejen víře v účinnost astrologie, grafologie nebo tarotu, ale i daleko nebezpečnějším iracionálním názorům, třeba politickým ideologiím.

Svoboda a demokracie je životně závislá na používání rozumu, otevřené diskusi a střetávání názorů. Společnost, která se bude se řídit vírou a pověrami a vzdá se rozumu, vzdává se jediné účinné zbraně proti nesvobodě, diktatuře. Zažili jsme to a braňme se tomu. Proto jsem proti věštcům, a proto jsem skeptikem.

Kam dál?

Dvě reportáže o účasti Klubu skeptiků Sisyfos na Veletrhu vědy Zobrazit

Dvě reportáže o účasti Klubu skeptiků Sisyfos na Veletrhu vědy

Claire Klingenberg: I klub skeptiků Sisyfos rozhodně patří na Veletrh vědy, který se odehrával na le...
Čt 21. 6. 2018 Přečíst
Petr Brodský Zobrazit

Petr Brodský

Významný představitel skeptického hnutí
Po 23. 5. 2016 Přečíst
March for Science - Přidejte se k nám! Zobrazit

March for Science - Přidejte se k nám!

March for Science, aneb Pochod za vědu, je celosvětová akce, které se můžete zúčastnit i v Praze a t...
Pá 14. 4. 2017 Přečíst
Léčba homöopathická Zobrazit

Léčba homöopathická

Komplexní i elektrická homöopathie je podvod s nátěrem vědy a kdo ji rozšiřuje, je vyděrač a nepřítel lidstva. Nic na tom nezáleží, že mnoho lidí chválí výsledky. Ty jsou u každé, i sebe hloupější methody, protože ani nemocní ani fušéři nedělají správné diagnosy. Když zrnéčka homöopatů vyléčí rakovinu, jsou zbytečná studia lékařů. Kapitoly "Léčba homöopathická" a "Komplexní homöopathie a elektrohomöopathie" z knihy Jan Šimsa: Přírodní léčba a domácí lékař: praktický populární popis všech method přírodoléčebných, fysikálních a dietetických, dále popis nemocí, jich příčin, jak jim předcházeti a jak je osvědčenými domácími prostředky léčiti, díl II. Praha: Strnadel a spol. 1923.
Út 14. 1. 2020 Přečíst
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace