Waldorfské školy působí v ČR pokusně od počátku devadesátých let. V letošním roce bylo zveřejněno memorandum (z konference “Waldorfské školy v ČR po deseti a více letech”, konané na PedF UK v Praze v únoru 2003) vyzývající MŠMT k ukončení pokusného ověřování vzdělávacího programu “Waldorfská škola” a k jeho zařazení mezi standardní vzdělávací programy.
Přes udávané výsledky považujeme takové řešení za předčasné. Naše veřejnost je dosud informována o waldorfských školách jednostranně, převážně ze strany provozovatelů a nadšených sympatizantů, kteří se dokáží uplatnit v médiích. Proto doporučujeme MŠMT uspořádat k problematice těchto škol veřejnou diskusi, kde by dostali prostor také oponenti waldorfské pedagogiky. Pokládáme za žádoucí veřejně přednést a osvětlit otázky, které bývají (též v zahraničí) v souvislosti s waldorfskými školami vznášeny.
Cílem Českého klubu skeptiků Sisyfos je především obrana vědy a kritického myšlení. Máme důvodné obavy, že výchova žáků je nepříznivě ovlivňována waldorfskou pedagogikou, založenou na antroposofii, náboženskofilosofickém systému Rudolfa Steinera. V jejím protivědeckém duchu jsou systematicky připravováni a vedeni učitelé waldorfských škol.
Požadujeme, aby waldorfské školy ustoupily od takového způsobu vyučování, kdy objektivní poznatky a transcendentno jsou žákům předkládány na stejné informační úrovni. Veřejnosti je třeba poskytnout záruky, že rozumová výchova žáků na waldorfských školách je vedena ve smyslu vědeckého poznání a že náboženská výchova je umožňována podle platné legislativy. Jsme přesvědčeni, že ústup od konfesní neutrality by vedl k obtížím v celém našem školství.
Kritické připomínky k waldorfské pedagogice jsou zpracovány v těchto našich příspěvcích (přístupných na internetové adrese http://www.sisyfos.cz/dokument/waldorf.htm):
Čeněk Zlatník: O základech waldorfské pedagogiky.
Jiří Heřt: Antroposofie a waldorfské školství.
V Praze dne 15. května 2003
Předsednictvo Českého klubu skeptiků Sisyfos
Kontaktní adresa na předsedkyni společnosti Sisyfos:
Věra Nosková, U studánky 18, 170 00 Praha 7
Přes udávané výsledky považujeme takové řešení za předčasné. Naše veřejnost je dosud informována o waldorfských školách jednostranně, převážně ze strany provozovatelů a nadšených sympatizantů, kteří se dokáží uplatnit v médiích. Proto doporučujeme MŠMT uspořádat k problematice těchto škol veřejnou diskusi, kde by dostali prostor také oponenti waldorfské pedagogiky. Pokládáme za žádoucí veřejně přednést a osvětlit otázky, které bývají (též v zahraničí) v souvislosti s waldorfskými školami vznášeny.
Cílem Českého klubu skeptiků Sisyfos je především obrana vědy a kritického myšlení. Máme důvodné obavy, že výchova žáků je nepříznivě ovlivňována waldorfskou pedagogikou, založenou na antroposofii, náboženskofilosofickém systému Rudolfa Steinera. V jejím protivědeckém duchu jsou systematicky připravováni a vedeni učitelé waldorfských škol.
Požadujeme, aby waldorfské školy ustoupily od takového způsobu vyučování, kdy objektivní poznatky a transcendentno jsou žákům předkládány na stejné informační úrovni. Veřejnosti je třeba poskytnout záruky, že rozumová výchova žáků na waldorfských školách je vedena ve smyslu vědeckého poznání a že náboženská výchova je umožňována podle platné legislativy. Jsme přesvědčeni, že ústup od konfesní neutrality by vedl k obtížím v celém našem školství.
Kritické připomínky k waldorfské pedagogice jsou zpracovány v těchto našich příspěvcích (přístupných na internetové adrese http://www.sisyfos.cz/dokument/waldorf.htm):
Čeněk Zlatník: O základech waldorfské pedagogiky.
Jiří Heřt: Antroposofie a waldorfské školství.
V Praze dne 15. května 2003
Předsednictvo Českého klubu skeptiků Sisyfos
Kontaktní adresa na předsedkyni společnosti Sisyfos:
Věra Nosková, U studánky 18, 170 00 Praha 7